Trehjulingar & säkerhet

Tvåhjulingar välter stillastående, trehjulingar välter i trafiken.

Vi levererar och har testat ett stort antal av de trehjulingar som finns på den svenska marknaden. Rätt använda är trehjulingar överlägsna för vissa uppgifter. Oavsett typ, märke och modell har dock samtliga en maxhastighet betydligt lägre än tvåhjulingars (hal väg ibland undantagen). Förs de fram i högre hastighet uppfyller de inte normala trafiksäkerhetskrav.

Om det blir en incident eller en olycka avgörs i allmänhet av manövreringsförmåga, inte av bromsar etc. Vi har testat ett stort antal trehjulingar med s.k. ”älgtest”. Det simulerar att föraren väjer snabbt och sedan svänger tillbaka för att inte köra ut i mötande trafik etc. Vid normal körning ligger säker maxhastighet för icke tiltande trehjulingar kring 15 km/h. Den tiltande trehjuling vi har levererat och arbetat med fungerade i högre hastigheter, förutsatt att inte vägbanan är ojämn eller lutar utåt.

Då trehjulingar, jämfört med motsvarande tvåhjuliga lådcyklar, tar mer än dubbelt så mycket plats på bredden bedömer vi trehjulingar som lämpade endast för trafik på glest trafikerad, asfalterad cykelväg.

De flesta som kommer till oss i avsikt att köpa trehjuling ändrar sig och väljer en av våra tvåhjulingar efter att de fått tillfälle att testköra.

Det finns ett antal enkla sätt att öka trehjulingars stabilitet och vi hjälper gärna till med detta.

Nedan har vi samlat in kommentarer från sociala medier gällande olyckor med trehjulingar.

— Jag körde ner i ett dike och bröt fotleden. Jag fick hjälp av okända

— Okej, första cykelturen med min första trehjuling! Såklart vurpade jag men träning ger färdighet.

-Hej. Behöver hjälp med min xxxxx. Vurpade ganska hårt för ett tag sen efter det har den inte velat funka som vanligt.

–Jag har slagit runt i en volt. …… jag bromsade för hårt.

–Klart att det är många som vält med en trehjuling, men man borstar av sig och lär sig att inte cykla fort i kurvor

— Igår var jag med om en rejäl cykelolycka med min xxxxxx. Jag fick upp för hög hastighet i en nedförsbacke samtidigt som vinden fick fäste om oss. Vi välte i backen och jag försökte såklart sätta i benet för att inte ramla. Men det hjälpte inte. Visade sig sedan att jag dragit av korsbandet helt eller delvis ………..

–Jag har vält! Tog en kurva för snävt och för snabbt… Inga barn i lådan som tur var.

— Är helt ny på lastcykel. I lördags hämtade jag min nya fina Elektriska lastcykel

Hemfärden gick bra från affären men kändes lite ovan och vinglig. Jag tänkte att det är väl övning som behövs och gav mig ut igen. Det slutade med att jag for i diket på en raksträcka och bröt fotleden. ………

–Jag har vält en gång. Men av det lärde jag mig att sakta ner rejält före snäva kurvor…

–Japp vält. Eller jag valde att kasta mig av så att cykeln tippade tillbaka och fortsatte ner i ett dike. Jag slog mig ganska rejält men inga barn i lådan som tur var. Tyckte jag tog kurvan försiktigt men det var väl på gränsen då.

–Jag välte på vägen hem fr handlaren, inget barn i lådan, men hann tänka ”knäet eller handen” valde knäet.

–Vält två gånger med xxxxxx och last. Har märkt att jag lättare välter i extremt låg fart. Då svänger jag tvärare men tror att jag inte är lika alert med att gunga med med kroppen. Det spelar ju verkligen roll hur man lutar själv med kroppen. Tror att jag slarvar med just det i låga farter.

–Har också kastat mig av i ett dike från trehjulig lastcykel. Premiärturen. Inga barn i lådan.

–Nån av första turerna med vår xxxxxx tog jag en kurva för snabbt med tom låda. Cykeln gick upp två hjul rätt brant och jag hoppade av, och cykeln dunsade tillbaka på tre.

–Jag har vält en gång med min xxxxx, dock utan barn och med låg fart. Snopet! Men det är en nyttig “läxa” Det tar ett tag att lära sig hantera den

–Mina vanliga skills funkar inte (trampa på och rulla över guppet) eftersom den tunga cykeln förlorar för mycket fart om jag slutar trampa. Om jag trampar över finns stor risk att jag slår i trampan i guppet. Nu slutade jag trampa och försökte rulla men cykeln välte.

–Ja jag körde ner i ett 2 meter djupt dike och det gjorde ordentligt ont

–Jag gjorde tyvär det 1a veckan jag hade fått min xxxxxx, barnet var bältat och hade hjälm och jag körde inte speciellt fort. Funderar om jag råkade träffa kanten i kurvan, aja jag kommer aldrig försvinner det, barnet klarade sig oskadd men jag har fortfarande ont 2.5 månad efter.

— En gång började hela lådan att wobbla efter att jag körde över en slang över vägen. En annan började det kasta kraftigt när jag kom över ett fartgupp. I o m att den är så tung blir det stora krafter. Första gånger var ändå som att “inte bra men jag löser det”, andra trodde jag att den skulle kasta av mig ifrån xxxxxbron.

— Men jag personligen kunde hoppa av cykeln innan den välte….

–Jag har vält en gång.

— Jag välte nog mest pga ganska ny på hojen… Och lutade mig åt fel håll tyngdpunkten landade fel.

— Föll med min nya cykel och ligger nu på sjukhus med brutet lårben. Lådcyklar väger mer och dom med 3 hjul ska hållas i låg fart. Min dotter klarade sig fint tack var …

Jag har vält en gång. Men inte mer! Barnen hade sele så dom satt där som satt, eller hängde snarare.. Bara jag som fick lite skrap på knät! Och var såklart skakis! ‪Tar det gärna försiktigt i vissa kurvor, så risken är mycket liten att det händer igen.

— jag har ramlat med cykeln 2 gånger. Vad kan man göra åt detta?

— Tappade kontrollen och bromsade troligen för kraftigt. Jag flög över styret och cykeln välte. Tack och lov var barnen inte med just då

— jag råkade också ut för en otäck olycka på en raksträcka när jag körde för fort.

–cykeln kom över på bara 2 hjul av 3 och när jag insåg att jag skulle välta ner i det 2 meter djupa diket så fick jag välja mellan att hamna under cykeln eller medvetet styra ner i diket. Det slutade med att jag fick ett riktigt otrevligt blåmärke på insidan av vänster lår som höll i sig i 1 månad. Cykeln klarade sig men jag vågade inte riktigt använda den efteråt så jag sålde den efter några år.