Bakfiets.nl Cruiser Lång STEPS Di2-E5 Disc.

Optimerad för Skandinavien

45727 Kr

Cruiserversionen av klassikern ”Cargobike Long” från Europas största fabrik för tillverkning av (i det närmaste oförstörbara) lådcyklar. Prisbelönta köregenskaper gör originalet till en ren njutning för både passagerare och barn. Decennier av vidareutveckling och omsorgsfullt arbete med säkerhet borgar för ett cykelupplevelse utöver det vanliga. Mer än tre fjärdedelar av alla som kommer till oss för att köpa en trehjulig lådcykel väljer i stället ”Long” efter provkörning.

Motor-, växel- och bromssystem från marknadsledande premium-märken för god kvalitet och bästa tänkbara tillgång till hjälp och service runt om i Sverige. Som ägare av originalet har man tillgång till världens, för lådcyklar, största utbud av modellspecifika kvalitetstillbehör, som kapell, dynor m.m., från ett antal tillverkare.

Cykeln kombinerar decennier av feedback från verklig användning med digital spjutspetsutrustning för utveckling och tillverkning. Kvalitetssäkrad tillverkning i demokratier (främst EU) placerar den även på topp när det kommer till HR och miljöhänsyn.

Den Svenska standardversionen av Cruiser skiljer sig från “Classic” genom sina lackade skärmar (av rostfritt stål), ingen pakethållare, fetare cremefärgade däck och ringklocka av typen “ding-dong”, men som vanligt kan du lägga till och komponera ihop världens mest kopierade cykel på över en halv miljon sätt (sant).

Optimal för: 1-3 passagerare med en sammanlagd ålder av max sisådär 18 år. Fungerar dock för mer.

Säkerhet: Bromsar: Magura Cargobike, hydrauliska, (Tillverkade i Tyskland). Väggrepp: Stötdämpande frontram och gaffel för god markkontakt på ojämnt underlag. Slutna kedjeskydd: tar bort risk för klämskador och kontakt med petrokemiskt fett. Stam: Rostfritt stål, mycket höjbar, för minskad olycksrisk på grund av förbättrad kontroll av ledd cykel och vid av-/påstigning, minimerad risk för ”dykning” samt god sik. Belysning: för att ”se”, inte bara för att ”synas”, drivs av STEPS-systemet. Kollisionsreducering: dubbelt konisk låda för minimerad kollisionsrisk vid kurvtagning. God agilitet med tung last. Utväxlad styrning samt optimerad offset och trail minimerar instabilitet i låg fart. Kemi & tillbehör, inga klorfluorkarboner, Halkskydd: botten med hästtransportyta.

Passagerar-/lastmiljö: Mycket låga G-krafter. Bälten: Två trepunkts autmatstängande (magnetlås) av ”split-typ”. Bänk: För två barn, bortfällbar. Tillbehör: extra bänk med plats för ett till två barn. Dämpande feta däck specialtillverkade för Bakfiets.nl av Schwalbe i Indonesien. Insteg: fals, 2-åringar klarar sig själva, fungerar även som avbärare om cykeln välter.

Förarmiljö. Geometri: Vevar ordentligt framflyttade för att medge högt styre, makt över cykeln och upprätt körställning. Insteg: Klassens lägsta, för att minimera risker och tidsåtgång. Länkarmsstyrning: med enkel stång medför styrningsutväxling vilket ger naturligare manöveregenskaper. Handtag: Ergonomiska, ftalat-fria som inte ”svettas” mjukgörare, från Herrmans Oy Ab Finland. Styre: Svept, rostfritt stål. Belysningskontroll: på styret. Sadel: Selle (tillverkad i Italien) Royale Drifter anpassad för lastcyklistens tyngre sittande och en trygg upplevelse. Sadeljustering: Quick adjust med roterande arm för maximal stabilitet och användarvänlighet, stolpe i utbytbar alu-muff. Batteriet placerat utom barnens räckhåll och inkapslat i stålbehållare mitt i cykeln för optimal viktfördelning och stöld-/väderskydd.

Servicebarhet & Kontinuitet: Maximerat antal komponenter med god tillgång hos svenska cykelverkstäder (Shimano, Magura, DT Swiss, Ryde, Schwalbe, Selle). Standardiserade utbytbara för komponenter. Kontinuerlig produktion av komponenter till samtliga cyklar någonsin levererade. Få överraskningar vid service.

Låda & Lastanpassningar: Låda av FSC-märkt, limrik högkomprimerad plywood (tillverkad och fräst i Estland). Limmad, skruvad & förseglad (i Holland) för maximal livslängd samt slag och kollisionstålighet. Fällbar bänk för 2 passagerare med plats för extra bänk.Topplastningsbar (flat kant & fri spännbandsgång), Låga G-krafter mot lasten. Urspolningsbar och lätta att montera av/på (fyra skruvar). Inga springor och hål där saker kan trilla ut (7mm dräneringshål). Maxlast: Beror på däckens specifikation. Total ekipagevikt över 250kg är olämpligt i stadstrafik. Rekommenderad maxlast med bibehållen god agilitet: förarens egen vikt eller 80 kg.

Ram: Stål för bäst köregenskaper och passagerarkomfort. Rör tillverkade i Tyskland, svetsning i Belgien, ytbehandling i Holland (förzinkning + rostskyddslack, pigmentlack och slag-/repskyddslack), Övrigt korrosionsskydd: Infettade skruvinförningar, invärtes kondensskydd mot rost

Hjul: Ryde Andra, individuellt borrade ekervinklar (Tillverkade i Tyskland). Ekrar: DT Swiss-, 2,3mm, med kort nacke som tål att stå på (Tillverkade i Schweiz).

Komponenter: Slag- och saltkammartestade, I huvudsak i rostfritt stål (styre, skärmar, stag, skruv m.m.) eller aluminium (trampor, kåpor, fälgar m.m.) samt så lite som möjligt i äkta plast.

Drivlina: E-system: Shimano STEPS 6100 (Tillverkad i Japan). Batteri: 400Wh (max körsträcka, på omväxlande svensk asfalterad väg, med 50kg last och kontinuerligt E-support: 90km), Större batterialternativ finns. Kedja: Extra kraftig X1-kedja som inte behöver oljas varje år. Kedjeskydd: Slutet, täcker även växelmekanism (Tillverkade i Holland). Växlar: 5vxl Shimano E-hub,Di2 elektronisk växel (Tillverkad i Japan) som standard.

Alternativa växelsystem: Rohloff Speedhub, Enviolo Steglös, Nexus 8 Premium Di2 samt mekaniskt styrda (billigare, men rekommenderas inte) Nexusnav (3,7 & 8).

Storlek: Längd: 155cm, bredd 65cm (styret bredaste punkten). Vikt (inkl. batteri m. stålbur): 38-52 kg (beroende på setup).

Färger: 10 standardfärger + customisering med valfri RAL-färg.

Färg på låda: Natur (praktiskt) eller Svart

Övrig customisering: Följande kan snabbt customiseras av oss: däck, belysning, handtag, sadel, pakethållare, antal säten, utväxling, typ av låda/lastyta m.m.

Tillbehör: Marknadens i särklass största sortiment av tillbehör som kapell, dynor etc.

 

De 21 första skälen att välja Bakfiets.NL originalet

 

  1. Snickrad låda i FSC-märkt marinplyfa (ej betonplex): fräst, limmad, skruvad, tätad, lätt och stark
  2. Stark automatisk belysning med ljus- och rörelsesensor
  3. Svept fjädrande gaffel med lugn vinkel
  4. Behovsanpassade bromssystem
  5. Navdynamo eller belysning direkt från STEPS
  6. Friliggande, enkelt, främre ramrör som ger fjädring
  7. Instegsfals, inga hål i lådan där saker trillar ut
  8. Dropdownstöd som är nere på en sekund vid kris
  9. Lågt insteg, inget enbensstående med tung last
  10. Lågt placerade trampor för att ge bättre benräckvidd till mark
  11. Slutna, lättöppnade kedjeskydd, räddar kedja, barnhänder och finbyxor
  12. Ryde-fälgar med tre kammare och hålvinkel anpassat för varje enskilt nav. Extremt starka kortnackade 13G-ekrar som tål att stå på. Alla navhål efterborrade i exakt ekerdimension.
  13. Bara förstklassiga, punkteringsskyddade plus-däck från Schwalbe
  14. Väl anpassad uppsättning växelsystem
  15. Rostfria eller kraftigt rostskyddade skärmar med plats även för +2.15”
  16. Geometri som ger kraft även när man sitter upprätt (med barn i lådan)
  17. Kraftigt rostskydd & stark lack: zinkprimerlack, pigmentlack clearcoat
  18. Kollisionsskydd för barnnackar genom att geometrin designats för att styret skall ”slå” högt.
  19. Split-bälten, inget trassel över barnhjälmar
  20. Uppfällbar bänk med plats för två tioåringar
  21. Den lilla hemligheten som gör körupplevelsen så suverän