Search
Close this search box.

Vilken lådcykel
behöver du?

Steg ett är att fundera på
dina behov samt att provcykla.
Snabbguide

Vi hjälper dig att välja rätt lådcykel! Läs på här eller besök oss eller några av våra återförsäljare.

Provcykla lådcykel

Poängen är att du skall ha en cykel som fungerar med din kropp, din last och din typ av väg. Kom ut till oss eller någon av våra återförsäljare så hjälper vi dig att hitta rätt! Bli inte förvånad – du kommer antagligen använda cykeln på helt andra sätt än du trott. De flesta tror att de ska ha en cykel med tre hjul, men köper en tvåhjulig och blir extremt nöjda. 

Lådcykel på el

Alla våra lådcyklar går att få med motor. En elektrisk lådcykel kan förändra ditt liv på ett fantastiskt sätt, men det är inte alla som behöver det. Och kom ihåg, det är inte enbart motorn som avgör vilken cykel som är snabb och smidig, allt hänger på hur cykeln är byggd och om den passar dig.

Vad kostar en bra lådcykel?

Det du betalar för är kvalitetsdelar som håller och en konstruktion som ger säkerhet. En väldigt billig lådcykel har sämre egenskaper från start och får i längden problem som rost, vittrande låda och trasig fjädring. Våra cyklar tål att stå ute i ur och skur och med en 10-årsservice går de fortfarande att återställa till funktionellt nyskick.

Säkerhet

Säkerhet kommer med manövrerbarhet och bromsar, allt annat är sekundärt. Väghållning, komponenter och hållbarhet är viktigt, men glöm inte körställningen. Har du barn i lådan ställer vi in cykeln så att den inte kan skada din värdefulla last och så att du har god uppsikt och kan manövrera.

Stöldskydd

Alla cyklar kommer med godkända lås. När vi pratas vid kan vi diskutera larm, GPS, självriskeliminering etc. Men vår erfarenhet är att ett riktigt bra lås gör att du slipper tjuven helt. Se vårat utbud av lås och stöldskydd.

Tillbehör och customisering

Våra Bakfiets.nl-lådcyklar har ett enormt utbud av valbara komponenter där du bland annat kan välja typ av växlar, ram och färg. Bakfiets.nl har även världens största utbud av valbara tillbehör och som kapell, regnskydd och dynor. Se tillbehör till alla lådcyklar här.

Hur många hjul
ska lådcykeln ha?

Tvåhjulig lådcykel är i allmänhet mycket säkrare, roligare och lättare att köra än en trehjulig. Men det finns undantag, till exempel på grund av handikapp eller om du behöver köra fler än tre barn.

Lådcykel El Bakfiets.nl Cargobike Familjecykel

2-hjulig lådcykel

Vi rekommenderar oftast
en 2-hjulig lådcykel

De flesta som vill ha trehjuling väljer tvåhjuling om de får testa en som passar. Lådcyklar med två hjul är praktiska och roliga att köra i de flesta situationer. Konstruktionen gör dem i allmänhet mer säkra och mer hållbara än trehjulingar.

I dessa situationer passar en tvåhjuling bäst:

Här gäller det att undvika skump och då är det en fördel att alla hjul går i ett spår i stället för tre. Här lutar dessutom din körbana utåt, men en tvåhjuling lutar inte mer än du vill. Till sist är det trångt. Med trehjulingarna sticker du ut 120-150 cm från vägkanten medans tvåhjulingarna tar hälften så mycket plats eftersom din högra armbåge kan vara utanför vägbanan.

Stigar, smala passager, skogsväg, potthål, bommar, farthinder och allmänt bök. Jag har haft ett antal olika trehjulingar, och just utflykterna har visat sig vara det tillfälle där de är minst lyckade.

Våra tester visar att bara tvåhjulingarna klarar panikmanövrer i hastigheter över 15 km/h. Vissa märken går upp på två hjul redan vid 12 km/h. Undantaget är de tiltande trehjulingarna, dock med brasklappen att de kan ge mycket farliga överraskningar i hög hastighet på lutande vägbana

Cykelvägar är sällan gjorda för möten mellan pjäser som tar över en meter av vägbanan. Dessutom läggs de ofta på ett sådant sätt att svängar och trottoarkanter gör tvåhjulingarna överlägsna.

Bredden! En tvåhjuling sticker inte ut mer än vilken cykel som helst. Eftersom bilförare ofta håller ut minimalt är det en jättefördel. Dessutom har landsvägen samma problem som grudvägen. Din kant av körbanan lutar och kräver manövrering

Is snö och bara ett halvmeterbrett spår att köra på? Snövallar som kapat bort en halvmeter av körbanan? Känner du igen något av det som din vinterväg så funkar oftast tvåhjulingar bäst.

Lätt att få upp för trottoarkanter och smal som en vanlig cykel. Tvåhjulingen kan du dessutom ofta fulparkera lite utan att blockera för andra.

Hundar vill ut i naturen och den är sällan bred och asfalterad. Dessutom vibrerar tvåhjulingarna mindre, vilket är bra för den som har ont av artros.

Det är väldigt tröttsamt att köra trehjuling länge av skälen ovan. Om cykelsemester eller regelbundna resor som är längre än 5 km så är det tvåhjuling som gäller.

3 hjul eller fler

Men ibland kan tre hjul
eller fler behövas

Även om lådcyklar med två hjul är det vi oftast rekommenderar finns det vissa behov som gör att en trehjuling fungerar bättre.

Vid dessa situationer rekommenderar vi en tre- eller fyrhjuling:

Muskelsvaghet, stroke eller balansproblem? Vi har hjälpt väldigt många genom åren och har ett flertal cyklar som är konstruerade speciellt för olika handikapp.

Då gäller som regel en lådcykel som styr med hela lådan. Jag och fler med mig har ofta kört fyra barn på tvåhjuling, men det kan bli rätt stökigt. Cyklarna som styr med hjulen är bra de med, men tänk på att de har avsevärt mindre utrymme i lådan. Egentligen fungerar de bara för två barn och bara tills de blivit 6-7 år gamla.

Våra cyklar håller, det är inte problemet. I stället handlar det om att kunna manövrera och att cykeldäck beter sig konstigt när det blir för tungt. Det finns två tumregler. En tvåhjuling är lätt att köra så länge lasten inte är tyngre än dig själv och mer än runt 80 kilo i lådan så kan det vara värt att överväga trehjuling. Glöm inte att det finns släp, det kan vara en riktigt billig lösning.

Vår erfarenhet är att mycket stora hundar med stark jaktinstinkt och andra extremt vilda passagerare passar bäst i trehjulingar.

Det kan handla om parkarbete, försäljning eller allt möjligt. Om cykeln måste ställas och stå mer än den cyklas så fungerar trehjuling oftast bäst.

Fyra hjul hittar du endast på våra handikappcyklar och rena yrkesfordon.

Förvånad över att det inte står något om halka? Det beror på att vinterväg sällan eller aldrig är en skridskobana. I stället handlar vinterkörning om att manövrera sig fram i uppkörda spår och mellan bilar och snövallar. Här presterar den smala tvåhjuliga cykeln bättre eftersom de trehjuliga har två hjul fram som vid ojämnt väglag kan hamna i ofas. Vinterkörning löser du med dubbdäck, vägval och sänkt hastighet, inte med hjälp av stödhjul.

Teknisk FAQ

Bra bromsar och hållbara grejer är en självklarhet men det absolut viktigaste för säkerheten är att du kan kontrollera din cykel och manövrera bort från det dåliga. Testkör, testkör igen och prata igenom ordentligt för vad, av vem och var cykeln skall användas.

Bälten är ett absolut måste. De hindrar passagerare från att trilla framåt vid inbromsning. Förutom på riktigt små barn så skall de heller inte sitta över axlarna. Bästa bältestypen är den som passar just din passagerare.

Geometrin på våra lådcyklar medger extremt högt styre. Detta är nödvändigt för förhindra pisk- och dykskador på barnen samt för att föraren lätt skall kunna hindra stillastående tvåhjulingar från att välta. Höga styren fungerar även som störtbåge. Styrbåge eller styre på trehjuling har ingen given effekt vare sig på säkerhet eller komfort.

Om du kör lådcykel i stan, lite fortare eller med mycket last bör du ha hydrauliska skivbromsar. Det viktigaste är att du har en broms som fungerar, så servicebarhet är A och O. Vi lär dig att sköta dina bromsar.

Både barn och förare blir trötta om det skakar. Om det blir fråga om körning på lite sämre underlag och vinterväg så rekommenderar vi tvåhjulingar med stålram eller trehjulingar med dämpande hjulupphängning. En skumpig cykel är inte bara obekväm utan är även svårare att hålla kvar på vägen.

Den är A och O. Utan en bra körställning får du dålig balans, ont, ingen kraft och kan heller inte utnyttja motorn till fullo. Lägg gärna en stund på att trampa runt i vår bike-fit-utrustning. Här kan vi reglera längden på cockpit med 20 cm och flytta dig i förhållande till tramporna.

Med handtag från finska Herrmans, lådor av trä och regnskydd av lastbilspresenning slipper vi hudkontakt med mjukgörare och vattenavstötande, miljöfarliga och hormonpåverkande kemikalier. Seriösa däcktillverkare, fluorfria smörjmedel och slutna kedjeskydd och växlar minskar ytterligare risken för att små fingrar skall få på sig något dåligt.

 Tvåhjuliga lastcyklar är generellt sett mer stabila än trehjulingar, men trehjulingars säkerhet kan förbättras genom ökad spårbredd, dämpande hjulupphängning, förskjuten viktfördelning och behovsanpassad styrning.

Dubbdäck på, sänk hastigheten och bromsa med bakhjulet så kommer det gå fint. Tvåhjulingarna fungerar, förvånande nog, i allmänhet bättre än trehjulingarna eftersom de inte tar så mycket plats.

Våra grejer tål vatten och snö. Ofta behövs det väderskydd varken för barnen eller för cykeln, men om du behöver så har vi tillgång till världens största sortiment av kapell och regnskydd i extremt hållbar och obestruken lastbilspresenning.

är A och O. Det skall gå att få tag i reservdelar och tillbehör i decennier. Välj etablerade märken med hög kontinuitet.

Vi arbetar stenhårt med att specificera lådcyklarna så att de skall gå att reparera, för att reservdelar skall finnas i decennier och för att cyklarna ska passa det svenska verkstäder är vana att arbeta med. En svårfixad cykel riskerar att bli både trist och farlig.

Stål fjädrar bättre vilket ökar komforten för barnen och är lätt att laga om du mot förmodan skulle ha sönder din cykel. Den som trivs bäst med en styv ram skall välja en cykel med aluminiumram, men vara medveten om att lådcyklar med aluminiumram i allmänhet passar mindre bra för transport av barn.

Vi gillar rostfritt, aluminium, bra stål, ED (Electrophoretic Deposition), rostskyddslack, separat pigmentlack och extra slagskyddslack. Bra rostskydd är helt avgörande för säkerhet och andrahandsvärde.

Vår kvalitets- och miljögranskning visar att detta inte är de bästa materialen. Dock kan det vara acceptabelt om inget annat fungerar.

Punktering på lådcykel kan bli riktigt jobbigt. Bra däck är trafiksäkra, håller många gånger längre än budgetvarianter och är i det långa loppet mycket billigare. Alla våra standarddäck kommer från Schwalbe, kanske världens främsta tillverkare av cykeldäck. Här hittar du bl.a. “Pick-Up”, “Marathon Plus” och “Big Ben Creme”, det senare specialtillverkar för Bakfiets.nl.

ED-behandlad ram med tre lager pulverlack (rostskydd, pigment & klarlack) på stålramarna borgar för extrem styrka.

Vi kan skaka fram cyklar i precis vilken färg du vill. Ett stalltips är att undvika våra mattsvarta cyklar eftersom vägsmuts är ljusgrått och pollen är gult.

Snabbkoppling med komfort för dig mellan 153 och 200 cm, men vi kan öka det spannet på beställning.

Alla våra cyklar fungerar alldeles utmärkt utan eller med avslagen motor. Det viktigaste för att motorerna skall ge bra och behaglig hjälp är din sittposition och hur väl de reagerar på vad du gör. Prioritera hållbarhet, integrering med andra system och hur lätt det är för verkstäderna att serva dem. Sist på prioriteringslistan listan kommer motorstyrka. Vi rekommenderar därför motorer från Shimano eller Bosch.

Batterierna ska vara placerade väl utom räckhåll för barn, ha säker in-/fastlåsning och väderskydd. Välj en vanlig batterimodell. De kommer finnas kvar längst, har i allmänhet lägst pris och tillverkarna är måna om att de inte får dåligt rykte.

Vikten på cykeln är bland det minst viktiga av allt. Vi har lättviktsramar av aluminium men om du siktar på att få en säker och hållbar cykel kommer på en lightversion ända bara kunna bli ett par procent lättare, hur du än gör.

Lampor för att se, inte bara för att synas. Det är även viktigt att lamporna lyser när cykeln står still, t.ex. för ilastning av barn.

Cyklarna är gjorda för barn, men det är lagligt att köra tvättmaskiner. Maximal lastvikt på våra cyklar begränsas av förarens skicklighet och cykeldäcks bärkraft, inte av cyklarna. En tumregel är max hundra kilo last per hjul på cykeln.

Vi arbetar bara med reparerbara lådor som tål att stå ute i åratal. Bakfiets lådor är i en klass för sig. Extrem vädertålighet, FSC-märkt trä, inga metallvinklar och fantastisk hållbarhet.

Samtliga cyklar levereras med godkända lås, men behöver extra lås för nattparkering i hoods. Okända lås för under 1000kr ger i stort sett inget skydd alls.

När designers, rörproducenter, svetsare, lackerare och verkstäder finns inom en dags resa blir det en snabbfotad kedja av ansvar fram till cyklisten och de barn som skall åka. Därför får du tio års garanti.

Vi kör elektriskt styrda (Di2) lågt utväxlade Nexus 5 för elcykel som standard. Du kan även få växelsystem från Rohloff och Enviolo (Nuvinci), men utanpåhängande växlar har vi lagt ner helt. Dels för att de inte fungerar så bra på lastcyklar, dels för att det är sorgligt att tvätta klämda, oljiga barnfingrar.

Kul, vi kontaktar dig!

Kul, vi kontaktar dig!

Jag vill få information om: