En cykel, flera användare. Skolskjuts på morgonen, posttransport på dagen, storhandling och utflykter på helgen och cykelsemester under sommaren.  

Dela är det nya äga

……………Vi erbjuder cykelburna transportlösningar för grupper och organisationer. Bland våra kunder finns stora privata och kommunala fastighetsförvaltare, bostadsrättsföreningar, förskolor och föreningar men vi har även butik och verkstad för privatpersoner. Vi har en stark inriktning på hållbarhet i allt ifrån produktion och materialval till sopsortering och användarmiljö. Vi arbetar med de märken vi tycker är marknadsledande inom kvalitet och miljöhänsyn. Inom företaget har vi inte bara teknisk kompetens utan bedriver och deltar även i forskning inom stadsplanering, trafiksäkerhet och miljöfrågor.

Användningsområden

Våra cyklar kan transportera från dörr till dör och t.o.m. inom byggnader utan behov av parkeringsplatser och med minimala driftskostnader. De används främst av organisationer och privatpersoner med behov av att transportera barn säker och problemfritt. Dock används cyklarna även av så vitt skilda yrkesutövare som glasmästare, marknadsförare, fastighetsskötare, målare, snickare, musiker, mustförsäljare, fruktplockare, biodlare, personliga assistenter, äventyrare, dykare, båtägare, åldringsvårdare, internpostbud, färdigmattransportörer m.fl.

Vi har cyklar som kan transportera 100kg varm mat 10km på 20 minuter och andra som lastar en rullstol med passagerare eller 300kg sand.

Parkeringstal & infrastruktur

Vi erbjuder transportlösningar vilka ökar möjligheterna för kommuner att ta avsteg från normala parkeringsnormer. Vi har, tillsammans med bl.a. KTH och Riksbyggen studerat hur bilbehovet påverkas inom en bostadsrättsförening och nu arbetar vi med ett större nybyggnadsbyggprojekt där målet är att kunna öka bostadtätheten utan att öka parkeringstalen.

Genom att erbjuda boende alternativa möjligheter till korta och meddelånga transporter till och från köpcenter, förskolor, skolor och arbete samt genom inkludering av cyklar i fastighetsskötarnas fordonspark kan vi minska behovet av parkeringsplatser signifikant. Vi öppnar även för transporter ända in i byggnader och för genvägar och användande av vägar utan god bärighet för motortrafik.

Cykelpooler

Dock vet vi av egen erfarenhet att det finns många fallgropar vid sammansättandet av en cykelpool för en organisation. Vi kan även hjälpa till med att undvika dessa fallgropar från valet av kvalitetsnivå på och typ av cyklar till organisation av användning, ansvar och service.

Företagscyklar, event & information

Transportcyklar för organisationer och event erbjuder inte bara en logistisk funktion utan fungerar även som anslagstavlor för information , framför allt för gröna organisationer. Vi har flera års erfarenhet av hur detta kan utformas både estetiskt, funktionellt och snabbt.

Cyklar som löneförmån & i friskvård

En organisation kan erbjuda en transportcykel som löneförmån. Detta medger att organisationen fler anställda kan dela på exempelvis en enda större elektrisk transportcykel som kan utnyttjas av till exempel en person för resor till och från arbetet samt för hämtning och lämning av barn, av företaget under dagen och av andra personer under helger och ledigheter för utflykter,  cykelsemestrar, storhandling m.m.

Leasing och andrahandsvärde

Vi erbjuder leasing av cyklar, men då andrahandsvärdet på våra cyklar är så pass stort brukar det i många fall löna sig att köpa och sedan sälja cykeln.

Huvudtyper av cyklar

Tvåhjulingar

Våra tvåhjuliga lastcyklar finns i tre kategorier. Frontlastade, mittlastade och baklastade.

Samtliga dessa cyklar passar bra för längre och snabba transporter. De tvåhjuliga cyklarna, i synnerhet de mittlastade passar bra för högre hastigheter då stabiliteten inte avtar utan snarare tilltar med hastigheten. Samtliga cyklar kan kompletteras med väskor eller låda bak. Förutom de längsta varianterna tar inte dessa cyklar mer parkerings-utrymme än en vanlig cykel. Samtliga går att få med tysta high-end-elmotorer avpassade för lastcyklar, helt i stål, inga kugghjul.

Frontlastade: Komfortabel maxlast 25 + 15kg. Cyklarna har en fast lastyta som inte rör sig med styret vilket gör att man undviker mycket av det obehag som upplevs med en sadelkorg, i synnerhet vid på och avlastning.

Mittlastade: Komfortabel maxlast 25 + 100kg. Cyklarna tar överlägset mest last då massan kan placeras mycket lågt och mellan hjulen. Mittlastade cyklar är dessutom relativt okänsliga för kraftiga rörelser i lasten, vilket är vanligt när man transporterar t.ex. barn eller vattendunkar. Stöden är bredare än cyklarna varför lastning samt barns egen på- och avstigning kan ske säkert. Mittlastade cyklar kan konfigureras på ett stort antal sätt med tom lastyta, låsbar låda, pallfästen, låda för barn, regnkapell, regntält m.m.

Baklastade: Komfortabel maxlast 50 + 15kg. Cyklarna tar laster av intermediär storlek och vikt. En cykel med brett arbetsspektrum från touring, till barntransport. Kan kompletteras med stora eller dubbla väskor bak.

Trehjulingar

De trehjuliga cyklarna tar överlägset mest last, vissa upp till sex barn eller 300kg nyttolast. Stillastående är de i det närmaste omöjliga att välta, men har lägre maxhastighet. Dessa cyklar lämpar sig bäst för tunga och skrymmande transporter inom en radie av 10km, med elmotor dubblas denna aktionsradie. Cyklarna har en icke försumbar social bonus då föraren kan sitta kvar på cykeln under fikaraster med passagerare eller andra möten. Cyklarna finns i olika bredder från cyklar som går in genom en vanlig 90cm-dörr till cyklar med extrem stabilitet och plats för sex barn eller en halv EU-pall. Mängden tillbehör, konfigurationer och konstruktioner är mycket stort. De flesta går att få med tysta high-end-elmotorer avpassade för lastcyklar, helt i stål, och inga kugghjul.

Vilka cyklar passar?

Vi rekommenderar att man tar kontakt med oss och diskuterar

behoven innan man bestämmer sig för modeller och utföranden,

men här är några exempel på vad vi har att välja på.

Bakfiets Cargobike Kort

Lätt och inte mycket längre än en vanlig cykel och passar därmed i princip alla rätt bra. Den tar max två åttaåringar + två kassar mat + det barnen har i knät eller 100kg nyttolast. Just Bakfiets korta är extremt lättkörd. Hög ramvridstyvhet för föraren kombinerat med bra fjädring för barn och last.

Bakfiets Cargobike Lång

Den mest flexibla cykeln som bär tre barn + fyra kassar eller en fåtölj om det är så. Detta är den cykel man ser mest i Holland och skälen är många, trots att den går att transportera skrymmande last i tar den sig fram som en vanlig cykel. Hög ramvridstyvhet för föraren kombinerat med bra fjädring för barn och last.

Cargotrike Bred

 Med fyra eller sex uppfällbara sittplatser för barn. Den stabilaste trike vi stött på. Bredare hjulbas, styrdämpning och utnyttjande av förarens massa för att undvika farliga styrkast när man kör på gropar och trotoarkanter. Inga som helst vobblings-tendenser i hög hastighet. 

Bakfiets Cargotrike Smal

Samma specifikationer som ovan men med en maxbredd på 86cm vilket gör att den kan köras in i cykelförråd med 90cm-dörr. Inga som helst vobblings-tendenser i hög hastighet.

Winther Wallaroo

Med erfarenhet från 80 års cykelproduktion har Winther gjort denna aluminiumcykel. Jag skulle rekommendera denna för att tillfredsställa de mer prylinriktade medlemmarna. Cykeln har en mer aggressiv körställning och skivbromsar som standard, plockar man bort barnpoden ser den ut som en budcykel med förlängt flak. Jag tycker personligen att den är bättre än de vanliga budcyklarna p.g.a. det låga insteget och den längre lastytan.

Winther Cargoo

Extremt lätt trehjuling med bakre ramdelen i aluminium, lådan i ABS-plast och skivbromsar som standard. Cykeln kan fås med ett till fyra mycket bekväma säten, men huvudpoängen med denna cykel är att den kan bära tung last i lite högre hastighet. Man kan fylla den med jord och sedan spola ur den. Inga som helst vobblings-tendenser.

Azor Tveelingfiets

För familjer med fler barn eller folk som skall ut på långtur eller bara behöver lång pakethållare. Med barnsadlar blir den en cykel för en liten familj. Utan sadel fungerar den som en stryktålig touringcykel med plats för extrema cykelväskor. Med en barnsadel har den fortfarande plats för cykelväskor bak.

Azor Budcykel

Den klassiska budcykeln för transporter av mindre gods eller ett barn plus last på den främre…….

”Transporter” och ”Big”

Budgetalternativen

En budgetcykel som ändå håller rimlig kvalitet. Enlig min mening går det inte att bygga en billigare trehjuling utan att antingen tumma på kvalitén, producera dem på ett oetiskt sätt eller arbeta gratis, vi har provat det sistnämnda. Denna cykel lämpar sig för att användas dagligen, men tål inte lika mycket stryk som en cykel från Bakfiets eller Winther.

 

Tragedy of the commons