Lådcykel-frågor, A till Ö

2 eller 3 hjul?: Testa tvåhjuling först och främst. De räcker för de flesta, tänk på vad cykeln skall jobba med under 90% av tiden. Tvåhjulingarna är stabila snabba och är de enda som är säkra i stadstrafik och på landsväg. Även våra tiltande trehjulingar kan köra av vägen eller välta mycket överraskande när tiltmax uppnåtts. Om du har tillgång till breda cykelvägar och har ett tvingande handikapp eller ofta skall köra last tyngre än dig själv i cykeln eller måste transportera barn på vinterväg kan du välja en trehjuling, men valet är inte givet då trehjulingar ofta tar mer plats än det finns röjd vägbana.

Undvik trehjuling på landsväg eller på gatan i innerstadstrafik, bilister förstår inte att din cykel tar dubbel bredd och inte går att manövrera som en tvåhjuling.
Trafikbred spårbredd trike tvåhjuling small

Aluminium eller stål: Stål fjädrar bättre vilket ökar komforten för barnen och är lätt att laga om du mot förmodan skulle ha sönder din cykel.

Arbetsförhållanden hos underleverantörer: Måns har, bredvid forskningen och cykelbyggandet, under flera år arbetat med miljö och etikgranskning av företag och besöker själv våra underleverantörer. Vi har tagit beslutet att uteslutande arbeta med cyklar konstruerade, tillverkade och byggda i starka demokratier.

Avbetalning: Nej, och det är för att vi tycker avbetalning är en dålig idé, vi kan däremot kanske hålla en cykel till dess du har råd eller sätta sista betalningsdag 30 dagar fram i tiden.

Bakfiets.NL: Fantastiska cyklar tillverkade i EU, främst Holland. Bakfiets.nl är det bitvis olyckliga, namnet på märket. I allmänhet kallas märket bara “Bakfiets”, vilket helt enkelt betyder lådcykel.

Barn: Det är barn cyklarna är gjorda för och de älskar att åka. Våra egna åker dagligen, leker i fabriken och kommer med viktiga och ofta slående kloka förslag varav flera nu sitter på cyklarna.

Bromsar: Om du kör lite fortare, med mycket last och/eller har E-bike välj hydraulisk skivbroms fram. Om du inte gillar att fixa så välj rullbroms bak. Läs mer på vår broms-sida.Bälten: Splitfunktion medger att det är lätt att sätta bältena rätt. Förutom på riktigt små barn så skall de INTE sitta över axlarna, De skall hindra att barnen trillar framåt vid inbromsning eller att de ställer sig upp. Bälten som hasat ner fungerar illa. Dessutom minskar behovet av att ställa om bältena för olika stora barn om de bara dras runt midjan.

 

 

Däck: Schwalbes Marathon Green och Plus samt “Big Apple” är våra standarddäck.

Elmotor: Vi tycker elmotor är onödigt för de allra flesta, men för de som vill så har vi cyklar med det vi tycker är de bäst integrerade transportcykelmotorerna Shimano STEPS och Bosch.

Färg på ramen: Precis vad du vill. Förskola: Med fler än fyra barn i lådan krävs en extra bred cykel som flyttar ner barnen innanför hjulen. Garanti: Du kan fördubbla världsgarantin på en Bakfiets.NL genom att registrera den HÄR.

 

Glasfiber och plast: Vår kvalitets- och miljögranskning visar att detta inte är de bästa materialen. Dock kan det vara acceptabelt om inget annat fungerar.

Hastighet: Säker maxhastighet beror på många faktorer. Här är tumreglerna för perfekt väg:Säker maxhastighet bild stående small

Hundar: Vi säljer ofta till hundars människor. Tänk på att hunden har en del behov man lätt missar. Ta en titt på vår särskilda hundsida.

Kontinuitet: är A och O. Det skall gå att få tag i reservdelar och tillbehör i decennier. Vi arbetar bara med väl etablerade märken med hög kontinuitet. 

Kvalitet: Det är halva poängen med det vi gör, miljöarbete utan kvalitetstänkande är meningslöst. Kom hit och testa, du märker skillnaden.

Lack: Tre lager pulverlack (rostskydd, pigment & klarlack) på Bakfiets.NL borgar för extrem styrka.

Lampor: Vi använder i huvudsak extra starka lampor som laddas upp med navgenerator för att cyklarna skall kunna lysa även när de står stilla, till exempel korsningar och medan barnen klättrar upp i cykeln när den står parkerad utanför förskolan en mörk höstmorgon.

Last: Cyklarna är gjorda för barn, men det är lagligt att köra tvättmaskiner.

Lådan: Bakfiets lådor är i en klass för sig. FSC-märkt trä, inga metallvinklar, som på våra billigare cyklar, utan bara fantastiskt hantverk.

Lås. Samtliga cyklar levereras med godkända lås. Läs mer om lås och säkerhet här.

Maxlast: Maximal lastvikt på våra cyklar begränsas av förare och däck, inte av cyklarna. Exempel: Lång tvåhjulig Bakfiets.nl Cruiser med STEPS och däcket “Big Apple Plus”. Fabriksspecifikation maxbelastning fram (20″): 100kg. Fabriksspecifikation maxbelastning bak (26″): 130kg. Cykelns vikt exkl. däck: 50kg. Återstående lastkapacitet: 180kg. Det finns goda marginaler, men för god kontroll rekommenderas, för tvåhjulingar, att lastens vikt understiger förarens.

Miljö: Det är vårt huvudsyfte med hela fabriken och är jämte säkerhet det två av oss har forskningsbakgrund inom.

Motor: Vi har fasat ut alla lågprismotorer och gått över till Bosch som är bra och det vi tycker är marknadens bästa integrerade motoralternativ för transportcyklar: Shimano STEPS. En trasig motor har noll vridmoment: vi försöker hålla oss till prylar för vilka du kan få service och reservdelar där du bor.

 

 

Pris: Eftersom vi är generalagenter för Bakfiets.NL och har egna transporter kan vi hålla priserna nere även på andra cyklar. Våra cyklar kostar lite mer, men vi tycker de erbjuder mycket mer.

Ramarna: Till exempel Bakfiets.NLs förstklassiga ramar produceras i Europa, hela vägen. Stål från Tyskland, svetsning i Belgien och lack i Holland.

Rost: Bakfiets-NL-cyklarna har mycket god rostskyddsbehandling tre tunna lacklager och högkvalitetsstål eller aluminiumramar borgar för bästa tänkbara rostskydd. Även Winther och Urban Arrow har mycket gott rostskydd samt ramdelar i aluminium.

Sadelhöjd: Snabbkoppling med komfort för dig mellan 153 och 195 cm, men vi kan öka det spannet på beställning.

Servicebarhet: Vi arbetar stenhårt med att specificera cyklarna så att de skall passa reservdelstillgång och verkstäder i Sverige.

Stabilitet:  Cyklarna är mycket stabila: Tvåhjulingar är mer stabila än trehjulingar utom när man kör mycket tung last eller står still. Våra Cargotrike har ökad spårbredd och tvåhjulingarnas stöd är cykelns bredaste punkt varför vikt i sig inte kan välta cykeln.

Styre: Geometrin på våra cyklar medger att man sätta styret extremt högt. Detta är nödvändigt för förhindra pisk- och dykskador på barnen samt för att föraren lätt skall kunna hindra stillastående tvåhjulingar från att välta.

Ursprung: Våra Bakfiets.NL ritas, tillverkas och byggs i stort sett helt i Europa, från stålrör till montering. Nihola tillverkas inom EU, främst Danmark. “Milano” ritas i Europa av Azor, som även står bakom Bakfiets.nl, och tillverkas i Taiwan.

Shimmy/Wobble: är en självsvängning unik för varje cykel+last+förare. Den har ett mycket smalt hastighets-spann där den uppstår och vidmakthålls. Det bästa sättet att slippa den är att släppa lite på greppet om handtagen, då upphör den omedelbart (det är bra att generellt ha för vana att inte hålla så hårt i styret då det sliter på händer & handleder.). Om det, mot förmodan, inte skulle kännas som en bra lösning kan vi sätta in en shimmybroms. Det finns olika varianter av shimmybromsar, men det de har gemensamt är att det förtar lite av den sköna känsla i styrningen som shimmykänsliga cyklar har.

Säkerhet: Det satsar vi stenhårt på, allt ifrån design till material.

Tester: Bakfiets.nl har vunnit ett flertal tester. Dock bryr vi oss lite om tester då de i stort sett alltid missar det viktigaste. Här är ett där både två och trehjulingarna vinner.

Vikten: Vi har flera smidiga lättviktsalternativ, men:  En ”lätt” cykel blir bara, 2-4% lättare att cykla.
20kg cykel + 75kg Förare + 50kg barn + 7kg matkasse + 4kg jobbväska = 156 kg
Kräver 102W cykelkraft och bränner knappt 44kJ/min
35kg cykel + 75kg Förare + 50kg barn + 7kg matkasse + 4kg jobbväska = 171 kg
Kräver 106W cykelkraft och bränner knappt 45kJ/min
Detta förutsätter att viktminskningen inte offrar något vad gäller gynnsam körställning, flex etc. Fel sittställning är oerhört kostsamt vad gäller både objektiv och subjektiv energiåtgång.
Vad är då 3% ökning: ja, t.ex. skillnaden i luftmotstånd mellan att ha en flyttkartong placerad på längden i stället för på tvären på cykeln.

Växlar: Vi kör lågt utväxlad Nexus Di2-8 som standard. Då växel 5 är en mycket hållbar 1:1-växel är den din bästa start- och standardväxel, i synnerhet om du kör med motor. Om man inte tycker om cykelpyssel och att tvätta klämda, oljiga barnfingrar rekommenderar vi slutna växlar.

Växelsystem: Vi arbetar med Shimano Alfine,  Di2-8 samt Nexus 3, 7 / 8, SRAM Automatix, SRAM GX 1-11, Nuvinci steglösa m.fl..