Manual Bakfiets.NL & Azor, E-bikes  

Ej för spridning

Lådcyklar utrustade med Shimano STEPS och Di2-8 premium

Start STEPS & Di2

  • Lås upp cykeln, vanligaste skadan beror på start med låst cykel (sant).
  • Sätt i displayen i hållaren (om den inte redan är fastlimmad där).
  • Tryck LÄTT på strömbrytarknappen (A) på datorn, VÄNTA FEM SEKUNDER.

The-system-computer BOKSTÄVER

  • Om det är mörkt, slå på lyset (B). OBS! cykeln är utrustad med säkerhetsbelysning, lamporna laddas och lyser med “halvljus” 10-30 minuter efter att huvudströmmen slagits av. Slå inte om strömbrytarna på lamporna.
  • Kolla att batteriet är laddat (C)
  • Vald motorsyrka syns vid (D) (Off, Eco, Normal, High). Övre grå knapp ökar styrkan nedre minskar. Den svarta knappen styr vad du ser på displayen. Motorn ger kraft i proportion till hur hårt du trampar.
  • Ställ in önskad växel på höger reglage på styret. Övre grå knapp växlar upp, nedre grå knapp växlar ner. Den svarta knappen slår av och på automatväxeln. Vald växel syns vid (E). Cykeln är utrustad med elektriska växlar för att öka hållbarhet och säkerhet. Dessa fungerar även om strömmen till motorn inte räcker.
  • OBS om du slår på elsystemet och har en fot på trampan får du felmeddelande 12. Ta bort foten och starta om.

 

Att cykla lådcykel, generella tips

  • Gör ALDRIG första cykelturen med barn eller annan ömtålig last, det tar ett par minuter att lära sig kontrollera cykeln. Om du skall köra tvåhjuling, börja med att öva på en kort variant.
  • Kliv in i cykeln före start, starta INTE genom att kliva på trampan och sedan kliva in i cockpit.
  • Rulla cykeln framåt och känn att frambromsen tar
  • Om du måste vända på t.ex. trång cykelväg, lyft bakre delen av cykeln och bär runt den.
  • Kolla att du har en lagom hög startväxel, på platt mark passar 2 eller 3. Om du inte väljer själv väljer cykeln 2an åt dig.
  • Första gången du kör: sätt motorstyrkan till ”Eco”.
  • Cykeln vägrar växla och “tickar” om trycket på tramporna är för hårt. Då kan du få lätta lite på tramptrycket, annars sköter systemet koppling etc. automatiskt.

Om handbromsar bak & fram

  • Bakbromsen är den primära broms som håller längst utan service och ger behagligast inbromsning för lasten och minimerar sladdrisk på grus, is och blöta löv.
  • Frambromsen skall användas för att vidmakthålla vanan, den är din broms för panikstopp. Dock bör skivbromsar alltid användas genom “pumpning”, korta hårda inbromsningar, inga långa bromsningar nedför backar etc. då bromsen riskerar bli skrikig.
  • Fungerar inte en av bromsarna fullgott, ställ omedelbart cykeln.

Om fotbroms bak & handbroms fram

  • Är cykeln utrustad med fotbroms gäller följande:
  • Frambromsen är din primära broms utom när det är dåligt underlag som is eller rullgrus.
  • Fotbromsar får inte användas längre än några sekunder då de lätt överhettas.
  • Fungerar inte en av bromsarna fullgott, ställ omedelbart cykeln.

 

Att köra tvåhjulig Bakfiets.NL

  • Lås upp cykeln, vanligaste skadan beror på att föraren puttar ner cykeln från stödet utan att låsa upp först.
  • Om låsvajer: metallstången skall sitta i låset, själva vajern har en plastklämma som kan fästas varsomhelst på pakethållaren. Dra den gärna bakom sadeln till andra sidan, så vajern inte fastnar i hjulet.IMG_6262
  • Ställ in sadelhöjden lägre än du brukar ha den normalt. Sittställningen och motorn medger det och du kommer ha behov av att kunna sätta ner fötterna ordentligt utan att behöva kliva ner från sadeln.
  • Se till att du har rejält med svängrum. Vid första turen med en lång cykel börjar i stort sett alla med en kraftig gir, ibland flera meter, åt sidan.
  • Kolla att du har en lagom hög startväxel, på platt mark passar 2 eller 3
  • Sätt motorstyrkan till “Eco”, motorn ger kraft i proportion till hur hårt du trampar.
  • Ta ordentlig fart, ju fortare du kör desto bättre kontroll får du. Titta inte på cykeln vid start, då slår ett antal ogynnsamma reflexer till. Det är mycket lättare att starta sittande än stående.
  • Cykeln får inte framföras i hastigheter över 26 km/h.
  • Säkerhetsstödet, lite knepigt att få upp, fälls ner på nolltid.
    • Vid start, putta cykeln framåt, kroka foten runt stödets framben och slå upp det så det fastnar på magneten. KICKA upp stödet med ordentlig kraft.
    • Kliv inte ur cykeln när du stannat. Peta ner stödet och knuffa cykeln lätt bakåt, med rumpan, tills den går upp på stödet. Låt inte cykeln gå för långt och fälla oet framåt. Tryck aldrig med foten på stödets bakåtriktade ben.
    • Trillar stödet ner? Då har magneten som håller det uppe roterat. Den skall luta i en vinkel som passar med stödet. Snurra på den och dra åt.

 

 

Att köra trehjulig Bakfiets.NL

  • Tryck till på handbromsen så att parkeringsbromsen släpper.
  • Håll in handbromsen och sätt dig på sadeln, släpp sedan bromsen och kör.
  • Cykeln styrs genom att du vrider hela lådan i sidled. Försök inte följa med styret ut när du svänger. Du skall i stället släppa den ”yttre” handen och gärna luta lite inåt i kurvan.
  • På trehjulingar är alltid handbromsen den primära bromsen.
  • Öva gärna, med tom cykel, på skarpa girar, så du vet när cykeln går upp på två hjul. Cykeln får inte framföras på två hjul.
  • Parkering, tryck in bromshandtaget och pressa in den lilla knappen på ovansidan. Bromsen är nu låst. I en backe kan parkeringsbromsen behöva hjälp av t.ex. en trottoarkant
  • På hastighetsspärrade cyklar visar displayen en hastighet som är den dubbla av den verkliga.
  • Trehjulingarna får ALDRIG framföras i hastigheter över 20 km/h, trehjulingar kan välta.

 

Att köra barn

  • Hjälm på innan barnen kliver i.
  • Öva ordentligt med cykeln innan du placerar barn i lådan
  • Barnen måste ha bälte, vid inbromsning kommer de annars falla framåt och i värsta fall hamna framför cykeln.
  • Bältet dras under armarna, inte över axlarna. Bälten som sätts över axlarna gör inte mer nytta utan irriterar barnen och riskerar att petas ner varvid de blir nästan värdelösa. Skriv gärna ut bilden nedan och placera den där det behövs, t.ex. laminerad och på cykelns låda.

  • Barnen vill ha fötterna under sig, på golvet, för att kunna spjärna emot i gupp och gung. Tänk på att du själv står på tramporna. Barn som sitter med fötterna framåt blir fort trötta på resan då kroppen får ta alla stötar. Ställ därför helst inte saker på deras ”fotplats” under framkanten på sätet.
  • På trehjulingar är de bakre platserna de primära. Den främre bakvända bänken är en något mindre säker placering och ofta trist för barnen. Därför kan golvet, för de större barnen, vara en både roligare och säkrare plats trots att bälte saknas.
  • Skjutsa aldrig någon stående på ramen framför föraren eller på pakethållaren.